Historie >>

Filip Topol se narodil 12. června 1965 v Praze. Roku 1979 založil se svými spolužáky se základní školy – bubeníkem Davidem Skálou a baskytaristou Janem Hazukou – soubor Psí vojáci, navazující na podněty pražské undergroundové scény. Skupina existuje nepřetržitě dodnes, Filip Topol je jejím klavíristou, zpěvákem, skladatelem a textařem. I když se Psí vojáci už 3. listopadu 1979 představili na IX. Pražských jazzových dnech, až do poloviny osmdesátých let pak nemohli vystupovat jinde než na utajovaných soukromých akcích. Vedle písňového repertoáru hráli Psí vojáci i rozsáhlou skladbu Baroko v Čechách s textem Filipova bratra Jáchyma Topola. Od roku 1986 koncertuje skupina veřejně (zpočátku pod jménem P.V.O.).

V roce 1989 Psím vojákům vyšla první EP deska. Debutové album Nalej čistého vína, pokrytče se objevilo roku 1991, následovaly Leitmotiv (1991), Live I. a II. (1993), Sestra (1994, s texty Jáchyma Topola, vybranými z jeho stejnojmenného románu), Brutální lyrika (1995), Národ Psích vojáků (1996, nové nahrávky nejúspěšnějších písní), Hořící holubi (1997), Myši v poli a jiné příběhy (1999) a také dvě kolekce koncertních záznamů, pořízených v druhé polovině osmdesátých let – Nechoď sama do tmy (1996) a Mučivé vzpomínky (1997). Od roku 1994 tvoří sestavu Psích vojáků vedle Filipa Topola a Davida Skály ještě baskytarista Luděk Horký a saxofonista Jiří Jelínek. Vedle nahrávek se Psími vojáky vydal Filip Topol také sólová alba Sakramiláčku (1995) a Střepy (1999).

Národ Psích vojáků vychází k dvacátému výročí prvního koncertu skupiny. Je to soubor 149 písňových textů z repertoáru Psích vojáků a ze sólových počinů Filipa Topola, doplněný o chronologický přehled aktivit Psích vojáků, podrobnou diskografii, reprodukce všech obalů magnetofonových kazet, gramofonových desek či kompaktních disků a 52 fotografií. Před mluvu napsal Vratislav Brabenec, saxofonista The Plastic People Of The Universe a dlouholetý příznivec Psích vojáků.

1978

22. dubna vystoupil Filip Topol (nar. 12. června 1965) na Hrádečku u Václava Havla v úvodu koncertu The Plastic People Of The Universe (Pašijové hry velikonoční). Na klavifon, vypůjčený od Plastiků, zahrál a zazpíval asi čtyři písně s texty svého bratra Jáchyma (nar. 4. srpna 1962). Později se vracel k jediné z nich – Thunblues. V témže roce dal Filip Topol se svými spolužáky ze základní devítileté školy – baskytaristou Janem Hazukou a bubeníkem Davidem Skálou – dohromady kapelu. Název Psí vojáci si zvolili podle válečnické organizace indiánského kmene Čejenů z románu Thomase Bergera Malý velký muž.

1979

3. listopadu vystoupili Psí vojáci v pražské hale Folimanka na IX. Pražských jazzových dnech. Hráli skladby Psí vojáci, Na kosách a Cesta k věžím. Koncert vzbudil zájem publika, novinářů i Státní bezpečnosti. Svůj první výslech absolvoval Filip Topol dřív, než dostal občanský průkaz.

1980

23. června vystoupili Psí vojáci v sále U Zábranských v Praze, na šest dalších let to byl jejich poslední oficiálně povolený koncert. Čtvrtým členem souboru se stal kytarista Vít Krůta. V létě Psí vojáci hráli v hotelu Stará zbrojnice na Malé Straně (spolu s nimi tam koncertovali OPN a Energie G). 29. listopadu 1980 se konalo vystoupení v Plzni-Útušicích. Nahrávka se stala základem kazety (a chystaného CD) Psích vojáků 1979/81 Live.

1981

Ve sklepení pod skleníkem zámeckého parku Veltrusích měla 10. července premiéru padesátiminutová skladba Baroko v Čechách, zkomponovaná na text Jáchyma Topola. Psí vojáci se tam poprvé setkali s Ivanem Martinem Jirousem a dalšími osobnostmi undergroundu (v roce 1978, kdy Filip Topol hrál na Hrádečku, seděl Jirous ve vězení). Po koncertu ve Veltrusích byli Jáchym a Filip Topolovi zadrženi a vyslýcháni Státní bezpečností. Dva týdny nato Vít Krůta emigroval. 1. srpna se konal koncert ve Všenorech, kam Psí vojáky pozval Mikoláš Chadima.

1982

Členem skupiny se stal houslista a kytarista Pavel Cigánek. V listopadu Psí vojáci nahráli ve sklepě Davida Síse na Malé Straně skladbu Baroko v Čechách. Tato podoba později vyšla na kazetě firmy Black Point. Jáchym Topol založil s Viktorem Karlíkem, Vítem Kremličkou, Václavem Stádníkem a Vojtěchem Stádníkem skupinu Národní třída, pro níž také psal texty (pod pseudonymem Jindra Tma a Dagmar Horská).

1983

Manažera začal Psím vojákům dělat Petr Kadlec. Podařilo se mu zařídit několik pečlivě utajovaných koncertů na Moravě, například v Dolních Kounicích.

1984

Členem Psích vojáků se stal kytarista Jaroslav Fensterer ze skupiny OPN.

1985

Filip Topol začal psát vlastní texty a zhudebňovat středověkou německou poezii (která v tomto roce vyšla v knize Beránci vlci aneb Marcipán a pumprnikl, jejímž překladatelem a editorem byl básník Ivan Wernisch), indiánskou poezii, parafrázovanou Ladislavem Novákem (vyšla v knize Zrození duhy) a básně ze sbírky Ariel Američanky Sylvie Plathové (1932-1963; Ariel dokončila krátce před svou dobrovolnou smrtí) v překladech Jana Zábrany. Pavel Cigánek odešel od Psích vojáků. V prostorách zvláštní školy v Praze 3 skupina natočila demokazetu Psí vojáci 1983-85.

1986

V červnu Psí vojáci odehráli svůj první veřejný koncert od roku 1980 – zúčastnili se přehlídky v Kulturním domě Opatov (Praha 4); vystoupila tam i Národní třída. Zřizovatelem Psích vojáků se stal Obvodní dům Pionýrů a mládeže Praha 1 (stejného zřizovatele měly taky skupiny Vltava, Dybbuk nebo Ženy). Psí vojáci ovšem mohli vystupovat jen pod zkratkou P.V.O. Nejčastěji hrávali v Junior klubu Na Chmelnici (zhruba jedenkrát měsíčně), také Na Petynce a v klubu Delta. Při koncertu na Dobešce se rozpadla Národní třída.

1987

Novými členy Psích vojáků se stali saxofonista Petr Venkrbec a houslista Jiří Zavadil. V lednu vznikly v Junior klubu Na Chmelnici nahrávky, z nichž byly později sestaveny kazety Psí vojáci Vol. 1 a Vol. 2 a kompaktní disky Nechoď sama do tmy a částečně i Mučivé vzpomínky. Kytarista Jaroslav Fensterer přestal se skupinou vystupovat.

1988

Petr Venkrbec a Jiří Zavadil od Psích vojáků odešli. Novým členem se stal saxofonista Ivo Lorenc. Na podzim se Filip Topol jako host zúčastnil natáčení alba Jana Buriana a Daniela Fikejze Hodina duchů. David Skála bubnoval se skupinami Vltava a Bad Beef Hat; jako hosté s Bad Beef Hat občas vystupovali i Filip Topol a Jan Hazuka (dokumentuje to magnetofonová kazeta Bad Beef Hat – Uzdravením k zešílení, vydaná roku 1994 firmou Black Point).

1989

Panton vydal čtyřpísňové EP Psích vojáků v řadě Rock debut, která jako jediná u oficiálního vydavatelství dávala jistý prostor alternativnímu rocku (vyšly v ní například nahrávky skupin Dybbuk, Krásné nové stroje, Z kopce, Betula Pendula, Už jsme doma). Na obalu byli Psí vojáci stále ještě uvedeni jako P.V.O. V písni Žiletky hostoval hobojista Jan Kolář.

1990

Od tohoto roku jsou Psí vojáci profesionálně fungující skupinou. Ivo Lorenc přestal s Psími vojáky vystupovat. V červnu soubor v brněnském studiu Audioline (kde vznikly i všechny pozdější nahrávky) připravil své první album Nalej čistého vína, pokrytče pro firmu Globus International. Jako hosté se nahrávání zúčastnili Zdeněk "Hmyzák" Novák (ze souborů Ženy a Bad Beef Hat; v té době také častý host na koncertech Psích vojáků) a Petr Venkrbec. Psí vojáci začali koncertovat v zahraničí – hráli v Budapešti, Rakousku (Vídeň), Holandsko (Delft), Belgii, Francii. Po koncertování v Belgii se členem skupiny stal Jiří Jelínek, bývalý saxofonista Garáže.

1991

14. února mělo křest album Nalej čistého vína, pokrytče. Manažerem Psích vojáků se stal René Starhon, později začalo koncerty organizovat Radio 1. Soubor hrál mimo jiné v Rakousku (Linz) a v Německu (Berlín). V květnu natočil v brněnském studiu Audioline své druhé album Leitmotiv pro firmu Globus International; vyšlo v prosinci. Brněnské nakladatelství A-beat vydalo brožuru Filip Topol (Psí vojáci) – Texty 1985-1991. Ostravská televize natočila pod názvem Sbohem a bedna pořad o Psích vojácích (režie David Sís). Filip Topol a Jan Hazuka napsali hudbu ke hře Filipova otce Josefa Topola Sbohem, Sokrate.

1992

Filip Topol vystupoval se svým sólovým Recitálem smutného zvířete v divadle A studio-Rubín. Na jaře se konala premiéra divadelní hry Fernando Arrabala Miláček Fando a Lis (režie Dmitrij Dudík; hudbu nahrál Filip Topol s Davidem Skálou). 12. a 13. června A studio uvedlo v Rubínu Filipovo existenciální drama Narozeniny, v němž jako herec účinkoval s herečkou Martou Vítů. V dalších třech letech se pak vždy 12. a 13. června – na narozeniny Filipa Topola a Marty Vítů – konaly reprízy. Psí vojáci koncertovali v Budapešti a ve Vídni.

1993

V únoru začal Filip Topol natáčet film Žiletky režiséra Zdeňka Tyce, v němž dostal roli Andreje Chadimy. Manažerem skupiny se stal Jakub Mejdřický. Na čtyřech červnových koncertech byla natočena alba Live I. a Live II., které v říjnu vydala firma Gang Records. 28. října se v Lucerně konalo poslední vystoupení s Janem Hazukou. Koncert byl prezentován jako závěr existence Psích vojáků. Hazuka se přestal věnovat hudbě a začal vést kemp v Řevnicích. V prosinci vyšla v nakladatelstvích Maťa a Kentaur kniha Filip Topol – Psí vojáci, shrnující Filipovy dosavadní texty.

1994

17. února byl do kin uveden film Žiletky. Zároveň vyšel neprodejný singl Psích vojáků se dvěma verzemi titulní písně. 20. dubna měla v Divadle Na Zábradlí premiéru hra A. P. Čechova Racek (režie Petr Lébl) s hudbou Filipa Topola a Davida Skály. Psí vojáci začali na jaře hrát s novým baskytaristou Luďkem Horkým. Manažerkou skupiny se stala Pavla Švédová. V červenci natočili Psí vojáci album Sestra, na němž zhudebnili básně Jáchyma Topola z jeho stejnojmenného románu (vydaného v květnu). Na rozdíl od všech předchozích i pozdějších desek zde Filip Topol nehrál na klavír, ale na syntezátor Casiotone MT-68. Turné k Sestře s Jáchymem Topolem proběhlo v létě. Album vyšlo v září u brněnské firmy Indies, která napříště vydává všechny nové nahrávky Psích vojáků i sólové projekty Filipa Topola. V listopadu Filip Topol hostoval jako klavírista na albu Maják skupiny Hudba Praha.

1995

Album Brutální lyrika bylo nahráno v červnu a červenci, vyšlo v říjnu. Zároveň vzniklo první sólové album Filipa Topola Sakramiláčku, na němž se podílela kompletní sestava Psích vojáků. Filip Topol hostoval na albu Vratislava Brabence Konec léta. V listopadu vydal Black Point album Nechoď sama do tmy, sestavené s koncertních nahrávek, pořízených roku 1987 v pražském Junior klubu Na Chmelnici. Filip Topol publikoval v nakladatelství Maťa svou juvenilní novelu Mně 13, napsanou v roce 1979.

1996

Saxofonista Jiří Jelínek na půl roku odešel ze základní sestavy skupiny. V červnu se ovšem podílel na rekapitulačním albu Národ Psích vojáků, pro nějž soubor znovu natočil třináct nejúspěšnějších skladeb svého repertoáru a zařadil na něj i na nahrávku skladby Psí vojáci z roku 1980. 1. srpna na Filmové škole v Uherském Hradišti doprovázel Filip Topol na klavír projekci němého filmu F. W. Murnaua Poslední štace (z roku 1924); později obdobným způsobem účinkoval při projekcích filmů Kabinet doktora Caligariho, Faust, Upír Nosferatu a dalších. Na podzim vzniklo – už jen ve trojici – koncepční album Hořící holubi. Jiří Jelínek, David Skála, zpěvačka a akordeonistka Kristýna Lhotáková a kontrabasista Ladislav Soukup založili skupinu Kopir Rozsywal Bestar. Pavla Švédová přestala být manažerkou Psích vojáků. Nahradil ji Romek Hanzlík.

1997

V březnu vyšlo album Hořící holubi. V závěru roku vydal Black Point další kolekci archivních nahrávek z koncertů: album neslo název Mučivé vzpomínky a bylo natočeno v letech 1987-1989 v Junior klubu Na Chmelnici. V edici Miniatury vydalo nakladatelství Maťa knižní verzi textů alba Sakramiláčku. 24. listopadu Filip Topol skončil s pitím alkoholu. Vzhledem k Filipovým zdravotním problémům přestala skupina vystupovat.

1998

16. března podstoupil Filip Topol operaci slinivky břišní. V květnu Psí vojáci opět začali koncertovat.

1999

Na začátku roku vysílala Česká televize pořad "60", věnovaný výhradně Psím vojákům. V březnu u Indies vyšlo debutové album skupiny Kopir Rozsywal Bestar. V dubnu Filip Topol natočil sólové album Střepy; vydáno bylo v červnu. Psí vojáci v červenci nahráli album Myši v poli a jiné příběhy; vyšlo v září. Filip Topol v květnu vydal v nakladatelství Maťa knihy Karla Klenotníka cesta na Korsiku a reedici Mně 13; v červnu pak následovala knižní verze Střepů (v edici Miniatury). 14. října měla premiéru inscenace A. P. Čechova Strýček Váňa s hudbou Filipa Topola.